Inapoi la Blog

Oferirea unui spațiu sigur de exprimare a emoțiilor pentru un doliu sănătos

Cum ajutăm copiii să-și trăiască un doliu sănătos? Prin oferirea unui spațiu sigur de exprimare a emoțiilor pentru un doliu sănătos- articol scris de psiholog Eugenia Maria. 

Conștientizarea doliului la copii este un proces complex și delicat, având în vedere că cei mici percep și înțeleg pierderea diferit față de adulți. În funcție de vârstă și de nivelul de dezvoltare emoțională, copiii pot exprima durerea prin comportamente sau reacții variate, cum ar fi tristețea, furia, confuzia sau chiar regresia la etape mai timpurii de dezvoltare.

În jurul vârstei de 4-7 ani, copiii încep să înțeleagă că moartea este un eveniment permanent, dar le poate fi dificil să o perceapă în totalitate. În funcție de vârstă, doliul este trăit diferit. Copiii cu vârsta între 4-6 ani vorbesc poțin despre ceea ce simt, dar se implică activ în joc, în special în cel spontan, ca reacție de fugă, unde se exteriorizează mai mult, oferind adultului impresia că ceea ce s-a întâmplat nu îl afectează deloc. Copiii cu vârsta între 7-12 ani sunt mai deschiși, implicându-se activ în activitățile desfășurate și vorbind cu mai multă ușurință despre ceea ce simt. Adolescenții în schimb, devin închiși în sine, retrași, evitând discuțiile despre ceea ce s-a întâmplat și simt, sunt furioși, se simt vinovați, neputincioși, asumându-și responsabilitățile părintelui decedat. De aceea, în această perioadă, copiii au nevoie de sprijin pentru a-și exprima emoțiile, iar conștientizarea doliului poate fi facilitată prin: discuții sincere și deschise , explicarea conceptului de moarte, exprimarea liberă a emoțiilor, ritualuri de aducere aminte, sprijinul unui specialist .

Sprijinul și răbdarea oferite de familie și de mediul social sunt fundamentale pentru ca ei să proceseze și să înțeleagă această experiență emoțională complexă.

Exprimarea liberă a emoțiilor joacă un rol esențial în procesul de conștientizare a doliului . Spre deosebire de adulți, care au o capacitate mai dezvoltată de introspecție și auto-reglare, copiii au nevoie de un cadru sigur și suportiv pentru a-și exprima trăirile, mai ales în fața unei pierderi. Acest proces de exprimare ajută copiii să înțeleagă și să accepte emoțiile complexe asociate doliului.

În perioada doliului, copiii pot experimenta o gamă largă de emoții, care pot fi intense și uneori confuze. Modul în care resimt și exprimă aceste emoții diferă în funcție de vârstă, personalitate și de cât de apropiată era relația cu persoana pierdută. Iată câteva dintre emoțiile frecvent resimțite de copii în timpul doliului:

  • Tristețe – Aceasta este cea mai frecventă emoție și poate fi manifestată prin plâns, retragere sau apatie. Copiii mai mici ar putea să nu înțeleagă de ce sunt triști, dar pot simți un gol în urma absenței persoanei dragi.
  • Furie – Mulți copii experimentează furie, care poate fi îndreptată fie asupra persoanei pierdute („De ce m-a părăsit?”), fie asupra altor persoane sau situații. Această furie poate apărea din neputința de a schimba ce s-a întâmplat și din dorința de a găsi pe cineva responsabil pentru pierdere.
  • Vinovăție – Uneori, copiii cred că pierderea s-a întâmplat din cauza a ceva ce au făcut sau au gândit („Poate că nu am fost suficient de cuminte” sau „Poate am spus ceva rău”). Acest sentiment este mai des întâlnit la copiii mici, care pot să aibă o înțelegere egocentrică asupra evenimentelor din jurul lor.
  • Frica – Pierderea unei persoane apropiate poate genera frică, copiii temându-se că și alte persoane din jurul lor ar putea „să dispară” sau să moară. Această frică poate apărea sub formă de anxietate de separare, teama de a rămâne singuri sau alte îngrijorări legate de siguranța proprie și a celor dragi.
  • Confuzie – Moartea și doliu sunt concepte abstracte, dificil de înțeles pentru copiii mici. Aceștia pot fi confuzi, având întrebări despre unde a plecat persoana sau dacă aceasta se va întoarce vreodată. Confuzia poate duce la o neliniște generală și la dificultăți în a accepta permanența pierderii.
  • Amorțeală emoțională sau aparentă indiferență – Unii copii pot părea neafectați, ca și cum pierderea nu i-ar atinge. Această amorțeală poate fi o reacție de protecție sau o perioadă temporară de negare, deoarece procesul de doliu poate fi copleșitor pentru mintea lor.
  • Dor – Pe măsură ce copilul își amintește de momentele plăcute cu persoana pierdută, dorul devine o emoție puternică. Aceasta poate fi însoțită de nostalgie și poate duce la diverse moduri de a păstra vie amintirea persoanei dragi.
  • Sentimentul de abandon – Dacă persoana pierdută era o figură centrală pentru copil, acesta poate resimți pierderea ca pe un abandon, chiar dacă nu este conștient că simte asta. Această emoție poate să-l facă să se simtă nesigur sau să ceară mai multă atenție și afecțiune de la ceilalți.

Ajutarea copiilor să recunoască și să exprime aceste emoții este esențială pentru un doliu sănătos. Un adult de încredere sau un specialist în consilierea copiilor poate fi de mare ajutor, oferind copilului un spațiu sigur și deschis pentru a explora ceea ce simte și pentru a integra pierderea într-un mod sănătos.

Modalități de exprimare a emoțiilor trăite de copil în perioada doliului:

  1. Jocul – Pentru copiii mici, jocul este o modalitate naturală de a explora și exprima emoții. Jocul simbolic, cum ar fi jocurile de rol, îi poate ajuta să recreeze situații care îi preocupă, oferindu-le astfel o șansă să înțeleagă și să se confrunte cu sentimentele de pierdere într-un mod indirect și sigur.
  2. Desenele și arta – Activitățile creative, precum desenul, pictura, modelajul sau colajul le permit copiilor să exprime sentimente care pot fi greu de formulat în cuvinte. Un copil poate, de exemplu, să deseneze o scenă cu persoana pierdută, să creeze simboluri care reflectă starea sa emoțională sau pur și simplu să se exprime prin culori și forme.
  3. Poveștile și metaforele – Povestirea, fie prin inventarea de povești, fie prin intermediul cărților special concepute pentru doliu, le poate oferi copiilor un limbaj simbolic pentru a-și explora sentimentele. Cărțile și poveștile pot introduce concepte despre moarte și doliu într-un mod accesibil, ajutându-i să-și verbalizeze gândurile și emoțiile, să-și  normalizeze emoțiile, să vadă că și alți copii aflați în situații similare trăiesc aceleași emoții ca ale lor, să le arate perspective viitoare și strategii de depășire a situațiilor cu care se confruntă.
  4. Ritualuri de despărțire – Uneori, copiii au nevoie de acțiuni simbolice prin care să-și exprime emoțiile. A crea un loc de amintire, să aprindă o lumânare sau să planteze un copac în memoria persoanei pierdute poate oferi copiilor un sentiment de închidere și de continuitate.  Realizarea unor desene, scrierea unor scrisori sau chiar discuții libere adresate persoanei decedate îi pot ajuta pe copii să-și exprime gândurile și emoțiile în legătură cu moartea sau cu alte aspecte ale vieții pe care nu le-au apucat să le trăiascăși să si le împărtășească.
  5. Discuții ghidate – Psihoterapeutul sau un adult de încredere poate facilita exprimarea emoțiilor copiilor prin întrebări deschise și empatie. Dialogurile despre moarte și doliu, adaptate vârstei și înțelegerii copilului, îl ajută să înțeleagă că sentimentele sale sunt normale și să le identifice în mod concret.

Exprimarea liberă a emoțiilor prin aceste metode nu doar că sprijină procesul de conștientizare a doliului, dar le oferă copiilor și instrumentele necesare pentru a-și forma reziliența emoțională, esențială în fața experiențelor dificile de viață.

Articol scris de Eugenia Maria, consilier școlar, psiholog și psihoterapeut, lucrează de mai bine de 30 ani cu copiii de toate vârstele , iar de 3 ani colaborează cu Asociația Exista viață după doliu, unde oferă suport psihoterapeutic copiilor ce participă la „Tabăra Dorului”

Articolul face parte din campania de informare și conștientizare a doliului la copii, campanie inițiată de asociația Există viață după doliu.
Te invităm să susții prin donații programele pe care asociația le desfășoară pentru copii și adolescenți (intalniri individuale, intalniri de grup fizice si online, iesiri și evenimente de socializare cu alti adolescenți care trec prin doliu, tabere si excursii) .
Contribuie și tu cu o donație directă aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi la Blog